Nuffnang

Showing posts with label novel. Show all posts
Showing posts with label novel. Show all posts

Monday, 27 June 2016

Magis chapter 6 #205

Aidan tengok jam. “da pukul 4 petang. Aku rasa semua barang pun da beli.” Dia tengok-tengok plastik yang dia, Adriana, Lilo and Nawfal pegang. “ada ke barang yang kita tak beli lagi?”
Adriana keluarkan senarai barang keperluan dan tengok senarai barang yang perlu dibeli. “aku rasa semua da beli kot Aidan.” Adriana cek list tu dari atas sampai bawah pastu balik semula ke atas.  “lapar.” Adriana buat muka lapar, penat and letih kat Aidan.
“sama la Aidan.” Lilo usap perut sambil tersengih lebar. “lapar. Last aku makan pun masa kat rumah tadi.”
“lapar jugak.” Adu Nawfal. Lepas tu mamat tu pun sengih sama join Adriana and Lilo.
“okay kakak dan adik-adik sekalian. Kita pergi makan kay. Da tak payah nak buat muka dengan aku.”
Gelak.



Dorang berempat duduk kat meja makan mamak area PWTC tu.
“kenapa kita makan dekat sini?” Tanya Lilo. Punya la banyak kedai makan dekat KL ni, nak jugak makan kedai mamak area pwtc ni.
“sebab Aidan suka sangat makan kat sini.” Jawab Adriana pantas. “dia suka sangat makan nasik beriani kambing dekat sini.”
“whoa!” Aidan angkat kedua tangan tanda tak bersalah. “tapi memang sedap pun. Air kelapa dia pun terbaik jugak apa. Whip whip. Da . Pergi amik makanan sana. Aku jaga tempat duduk dekat sini.”
Lepas tu Lilo, Adriana and Nawfal terus amik makanan dekat kaunter makanan yang sedia ada. Lilo memang da rambang mata sebab dia lapar gila. Last-last dia amik nasi beriani, daging ambing, kuah kari and telur sebiji. Untuk air pulak , dia order lai chee kang. Nawfal pulak amik nasi putih, ikan keli goreng, kacang panjang dengan telur hancur dan juga air cincau bandung. Lepas tu dorang berdua menuju ke arah aidan yang tengah main fon. Lepas dorang duduk, Aidan pulak amik turn untuk amik makanan. Masa dorang datang letak makanan atas meja, Aidan da tak keruan tengok nasi beriani tu. Hahahahhaha. Mamat tu sah la ahli sihir yang pelik.
“itadakimas!” Ucap nawfal dan budak tu mula makan. Dia pulak terus baca doa makan and terus suap nasik ke dalam mulut. Sorry la cik akak Adriana and cik abang Aidan. Saya tengah lapar sangat-sangat ni. Jadi nak atau tak nak, memang nak sumbat je nasik ke dalam mulut sekarang.





“apa yang korang expect kat sekolah nanti?” Tanya Aidan. Budak lelaki tu sedut air kelapa gelas besar dekat depan mata dia.
Lilo angkat bahu. Dia telan nasi beriani dalam mulut baru cakap pada Aidan. “entah la aidan. Takut. Cuak. Macam-macam perasaan ada. You know. Mixed feeling. Aku takut kalau aku tak boleh buat sihir langsung dengan tongkat sakti. Aku happy sebab you know, i’m different from the others. Cuak jugak kalau aku ni tak diterima and susah nak berkawan dengan orang lain.”
“kenapa kau cakap macam tu?” Tanya Aidan.
“takde apa la sangat. Just nak tahu, ada beza ke kalau student yang mak ayah dia memang ahli sihir and student yang mak ayah dia bukan ahli sihir.”
“Tak la beza sangat pun. Tapi selalunya akan ada yang batak and bangga diri la yang mak pak dorang tu ahli sihir.” Jawab Adriana. “ Mak aku ahli sihir. Ayah aku manusia biasa je. Parents Aidan baru la dua dua ahli sihir. Tapi actually takde beza pun semua tu. Sama je sekarang. Ahli sihir yang baru tahu dia ahli sihir and ahli sihir yang memang dia tahu sejak dia kecil lagi yang dia seorang ahli sihir ialah sama je. Tapi takde la kes macam Darah Tulen atau Darah Lumpur dan sewaktu dengannya macam kes Lord Voldermort – Harry Potter dulu tu kat zaman sekarang ni.”
“oh,” Lilo terfaktab lagi. Sejak dia tahu and kenal dunia sihir ni, dia da terasa sejarah dunia and sejarah Malaysia yang dia belajar terus jadi kucar kacir and tak berapa nak betul. Semuanya da bercampur aduk.
“lepas kejadian Voldermort mati dekat Hogwarts tu, dunia sihir da makin okay la. Da kurang la sikit kes segala bagai tu.”
“Malaysia pun kena tempias jugak ke?”  Tanya Lilo.
“Siapa Lord Voldermort tu.” Tanya Nawfal. Lilo, Aidan and Adriana terus pandang Nawfal. Nawfal yang tengah sedut air minuman dia terkedu kejap dengan perhatian yang dia terima. “err, kenapakah?”
“kau tak pernah dengar nama Lord Voldermort?” tanya Aidan pelik. Adriana da kerut dahi.
“err, tak. Siapa dia tu?”
Aidan dengan Adriana da makin pandang pelik dekat Nawfal.
Tapi Lilo da boleh paham kenapa Nawfal tak kenal and tak tahu siapa itu Lord Voldermort sebab budak lelaki tu tak layan / tak baca / tak pernah tengok movie Harry Potter. In the other hand, Adriana and Aidan rasa pelik sebab dorang dengar nama tu sejak dari kecil lagi which is parents dorang ahli sihir.
“kenapa kau tak....”
“sebab Nawfal is Nawfal.” Pintas Lilo. “mak pak kitorang bukannya dari keluarga ahli sihir pun. Jadi tak mustahil kalau Nawfal tak kenal siapa tu Voldermort.”
“tapi kau..”
“sebab aku layan movie and buku Harry Potter. That’s why aku tahu pasal semua tu.”
Terdapat pengertian pada muka Aidan and Adriana.
“jadi siapa Voldermort tu?” tanya Nawfal lagi. Adriana pandang Aidan. Aidan pandang Adriana sebab tak tahu siapa yang patut cerita pasal Voldermort pada Nawfal.
Aidan berdehem. “well basically dia ni macam Bush USA tu. Jerk. Annoying. Jahat. Powerful. Tak berguna. Macam setan. Salah guna kuasa. Suka membunuh. Even ada orang cakap dia tu dajjal.” Adriana da mendengus bila Aidan cakap macam tu.
Aidan sambung cerita lagi. “Well, basically, Voldermort is the most evil ahli sihir yang pernah wujud dekat muka bumi ni. Dia sangat-sangat berkuasa dekat Europe sana and antara tahun dia paling berkuasa ialah antara 1992 and 1993. Around that year jugak la dia berkuasa. 1993 ialah tahun dia paling berkuasa and at the same time, 1993 ialah tahun kejatuhan dia jugak. Nanti korang ada belajar, 1993 ialah Tahun Kejatuhan Ilmu Hitam selain daripada tahun 1478 iaitu runtuhnya Majapahit. Not really berkuasa dekat Asia Tenggara tapi Malaysia ada je kena tempias masa zaman Voldermort.”
“contohnya?” tanya Nawfal ingin tahu.
“runtuhnya Highland Tower.”
“what?” Lilo yang agak da tahu serba sedikit pasal Voldermort buat dono je masa mula-mula Aidan bercerita tapi lepas Aidan mention pasal runtuhnya Highland Tower terus dia terkejut. “serious shit? How come la?”
“ahli sihir negara malaun mana entah serang Malaysia and for god sake la, dorang tu memang bersekutu dengan Voldemort si setan tu.” Jawab Adriana. Lilo tetiba rasa yang Adriana jadi bengang gila. “setting lawan-lawan masa tu memang area Bukit Antarabangsa sana. Mak aku cakap, that’s the worst thing ever yang pernah berlaku kat Malaysia. Ye la, sebelum tu aman damai je. Orang biasa memang totally clueless, macam mana Highland Tower boleh runtuh macam tu je. Tapi kitorang kat dunia sihir, of course tahu apa yang terjadi sebenarnya.”
“tapi kalau nak difikirkan, tahun 1993 memang banyak kejadian buruk berlaku dekat dunia pun. Not Malaysia only.” Sambung Aidan. “Perang Bosnia. Battle of Mogadishu, Gulf – Iraq War, bombing of World Trade Centre dekat New York, Nuclear accident dekat Tomsk 7 , Rusia, Hurricane Calvin dekat Mexico, Tsunami dekat Hokkaido and yadaa yadaa banyak lagi kerosakan yang lain. Manusia biasa ingat, oh ianya hanya kejadian biasa je. Tapi dude! kitorang tahu je apa yang terjadi di sebalik kejadian tu.”
“It was really wowed.” kata Nawfal
“It is not wow. It is totally fucking creepy.” Lilo pandang tak percaya kat Nawfal.
“I mean, ye la. memang creepy segala bagai kejadian tu. Tapi aku sangat tak sangka la yang ahli sihir ni sebenarnya banyak je dekat sekeliling kita and never realize it until kau bagitahu kitorang, Aidan segala bagai cerita ni.”
Aidan senyum. “banyak lagi yang korang akan belajar once korang masuk KGMS. and it’s fun.”
Adriana tergelak kecik. “well, depend kepada siapa yang mengajar korang. Kalau dapat lecturer tak best, memang tak seronok la kat kelas. Tapi apa-apa pun. Just have fun je dekat KGMS nanti.” Pesan Adriana.
“we’ll try.” gumam Lilo.
“okay, sekarang semua sambung makan cepat, lepas tu kita boleh terus balik rumah.” Arah Aidan.



p/s
haha. sorry for the short update by the way for this Magis episode! thanks for reading it! :)


Monday, 30 November 2015

Magis Chapter 1 #173

hai guyss! yo wasap. sorry lama tak update belog. KAH KAH KAH. ada ke yang tertunggu-tunggu kau update belog? hahaha. what a loser la sharky. kau ingat kau tu pemes? haha. apa-apa pun. lately aku quite busy sebab sabtu lepas aku ada projek mega, ahad ada exam and hari ni aku ada final presentation untuk subjek marketing. and ini pun berlambak lagi esaimen yang tak bersentuh tapi aku malas nak buat. well, bukan aku la kalau bukan seorang yang pemalas. pemalas is my middle name. KAH KAH KAH. 

apa-apa pun, ni ialah cerita yang aku tulis selepas Remaja. ya ya ya. aku tahu ada creep gila babi nak baca remaja, eh? kau sabar kay. haha. kau baca dulu cerita MAGIS ni. sebelum ni aku ada post sinopsis MAGIS. tak tahu la korang baca ke tak. and kat entry yang sama, aku ada letak sneak peek of REMAJA untuk chapter 19. haha. lantak korang la kalau korang tak baca lagi. boleh la carik balik entry tu kalau korang nak baca. tajuk entry tu ialah sinopsis of magis. eh? lebih kurang macam tu la tajuk. aku pun tak ingat sangat.

anyway, enjoy. :)






Hai. Nama gua Lilo. Gua? Hahaha. Aneh bunyinya. Aku rasa macam cakap, hai, nama saya Gua Niah. Hai nama saya Gua Kecil. Gua terlalu pelik bunyinya bagi aku. Jadi aku rasa, aku pergi kepada perkenalan biasa je la.
Hai. Nama aku Lilo. Lilo Nezmi. Seorang budak lelaki belasan tahun yang masih hingusan. Hahahahaha. Aku gelar diri sendiri hingusan sebab nak dapat belas kasihan pakcik dan makcik untuk kutip duit raya. Walaupun yeahh *rolling eyes* aku ni ahli sihir tapi aku tak boleh pop out kan duit tu macam apa je depan mata and terus jadi kaya raya semedang sepanjang zaman. Even Albus Dumbledore si bekas pengetua Hogwarts pun tak boleh buat macam tu yop. Mesti korang rasa macam bangang kan. Apa je la mamat ni merepek. Ahli sihir? Gosh dude. Is it even real yang ahli sihir tu wujud? Aku macam tak percaya je.
Meh sini kalau kau tak percaya. Kau datang depan aku and lepas tu aku sihir kau jadi katak. Kah kah kah. Suka hati kau la yop nak percaya ke tak yang ahli sihir wujud ataupun tidak. Yang penting aku tahu , ahli sihir macam aku memang wujud. Ya ya, aku tahu memang ramai yang akan persoalkan, macam mana nak tahu yang ahli sihir tu ada.
Well, apa yang aku boleh cakap, ada je banyak ahli sihir keliling kau, cuma kau je yang tak sedar. Sebagai contohnya, kau pernah tak tetiba terhilang barang. Example yang paling mudah, tetiba kau tak jumpa kunci motor kau padahal kau da yakin gila yang kau letak kunci motor kau kat atas meja makan. Sebenarnya kunci motor kau ada je atas meja makan tu cuma kunci tu mengecut jadi kecik sampai kau tak nampak. Memang la orang selalu cakap,
"ni mesti tertinggal mana-mana atau tercicir mana-mana." Tapi the real story is, mesti ada ahli sihir yang kenakan kau and guna Sihir Mengecut pada kunci motor kau.
Contoh yang lain pulak, pernah tak tetiba kau bangun tidur, tangan kau berbekas merah la ataupun kaki kau tetiba kejang la atau tetiba ada lebam la kat anggota badan atau kau rasa penat gila macam baru lepas buat marathon merentas Malaysia satu hari satu malam atau tetiba ada luka kat tangan la jari la lepas bangun tidur. Mesti pernah kan? Well, sebenarnya kau da encounter dengan ahli sihir sebelum tu tapi kau tak ingat. Semestinya la ahli sihir tu guna Sihir Bingung pada kau atau guna Sihir Mimpi supaya kau tak ingat yang kau da pernah encounter atau jumpa dengan dorang sebelum itu.
Kalau rumor orang tua pulak selalu cakap, kalau lebam-lebam atau luka lepas bangun tidur tu mesti kena hempap dengan setan la kena gigit dengan jin la bunian la apa la, pfft. Hahahahhahahahahahahah, bila aku da kenal dengan dunia sihir, benda rumor yang orang tua-tua pernah cakap, memang la buat aku gelak je.
Kau kadang-kadang tak paham, kenapa lepas bangun tidur rasa penat je ataupun kenapa rasa mengantuk lagi padahal da tidur lama gila. Sebenarnya, kau tak la tidur lama sangat. Kau cuma tidur sekejap je. Tapi ye la, sebab ahli sihir da buat Sihir Bingung atau Sihir Mimpi pada kau, mana la kau nak ingat. Kan?
Jadi, macam mana nak mulakan ye. Emm, macam mana nak mulakan cerita ni? Macam mana aku nak cerita pada hangpa semua pasal kisah aku. Hah! Aku tahu macam mana nak mulakan cerita ni. Well, every story. I mean, setiap kisah kanak-kanak mesti akan bermula dengan....wait a sec. Kisah kanak-kanak? Hahahahahhahah. Kisah kanak-kanak pun boleh. Ah gasak, jadi, let's start our story.

Once upon a time....

Klise kan? Hahahahhaha. Lantak. Sekarang dengar.....

Pada suatu ketika dahulu, dan masa tu, umur aku baru je 14 tahun masa aku dapat surat tawaran belajar ke sekolah ahli sihir. Masa tu aku dapat surat tawaran belajar ke KGMS. Banyak je sekolah ahli sihir lain kat dunia ni. Berlambak. Yang paling femes, tentunya Hogwarts yang dekat UK itu. And then Salem dekat Turki, Beauxbatons dekat Perancis, Durmstrang dekat Iceland, Lodewijk dekat Belanda and sekolah tersayang aku, KGMS dekat Malaysia. Ye ye. Aku tahu. Hogwarts, Beauxbatons and Durmstrang pernah dinyatakan dalam novel JK Rowling. *rolling eyes*  JK Rowling pun bukanlah manusia biasa. Dia ahli sihir macam kitorang jugak. Sebab tu dia boleh tulis kisah Harry Potter dengan sangat bagus. Sebab Kisah Harry Potter tu ialah kisah yang betul. Cerita benar yang sememangnya benar lagi tidak menipu.
Aku pun tak pasti kenapa manusia biasa tak pernah tahu and tak pernah nampak sekolah-sekolah sihir ni tapi aku rasa mesti ada Sihir Plot yang digunakan. Kalau dekat area KL, aku rasa ada satu sekolah sihir area Bukit Nanas sana tapi tu pun aku tak berapa pasti sangat.  Aku pun tak tahu macam mana aku boleh dapat tawaran belajar ke KGMS. Sebab as far yang aku tahu, mak bapak aku bukan lah ahli sihir pun. Adik beradik aku pun bukan ahli sihir and tak pernah guna tongkat sakti sebelum ni. Tapi tak tahu la kalau pakcik atau nenek moyang aku dulu seorang ahli sihir.  Aku ada 3 orang adik beradik and aku anak yang last sekali. Aku ada seorang abang and seorang kakak. Abang and kakak aku jalani kehidupan macam budak-budak biasa.
Pergi sekolah kebangsaan, ambik UPSR, ambik PMR, masuk MRSM and then ambik SPM pastu masuk universiti. Sekarang abang aku belajar dekat MRSM Taiping and kakak aku pulak budak SEMASHUR. Jadi, bila satu hari tu, ada orang ketuk rumah aku (kitorang selalu biarkan pagar rumah terbukak luas sebab senang kucing-kucing kitorang keluar masuk rumah and yeah, orang-orang yang menjual pun senang masuk rumah kitorang) and mak aku bukak pintu.
"ye nak apa?" tanya mak. Mak aku ialah seperti mak-mak berumur 40 an yang lain yang duduk kat rumah sebagai suri rumah berjaya and main candy crush tanpa henti. Petang-petang pulak mengisi masa lapang dengan bergosip bersama jiran tetangga yang lain. Oh ya. Lupa kenalkan. Nama mak aku ialah Fedora.
Ayah masa tu takde. Macam biasa la. Pergi kerja untuk mencarik rezeki yang halal. Aku pulak tengok Inuyasha dekat tv and memang tak layan pun orang yang datang ketuk pintu rumah kitorang. Mesti orang datang nak jual jamu and lepas tu mak macam biasa akan terpedaya dengan orang jual jamu langsing badan and terus beli untuk kecantikan badan. Emm, mak. *rolling eyes* biasa la tu.
"nama saya Aidan." Lilo yang tengah husyuk tengok Inuyasha lawan guna pedang dekat tv kerling sekejap dekat lelaki yang berdiri dekat muka pintu rumah. Walaupun kedudukan ruang tamu and muka pintu agak jauh tapi dia still boleh dengar perbualan yang berlangsung. Kacak bergaya bila dia usha lelaki nama Aidan tu. Lelaki nama Aidan tu juga bawak beg bimbit macam nak ke pejabat tu.
Tak tahu la pulak kalau nak jual jamu pelangsing badan ni kena kacak bergaya. Selalunya yang datang ke rumah dia  untuk jual jamu ialah jenis makcik makcik yang kepochi yang berumur sekitar 50 tahun. Lepas tu sibuk canang, yang jamu dia datang dari Gunung Kinabalu la Gua Niah la, Gunung Bubu la apa la bla bla bla. Selalunya dia rolling eyes sebelum layan tengok kartun je dekat tv. And dia still tak paham kenapa mak beli jugak jamu tu padahal tak jugak kurus-kurus atau makin langsing. Mak dia cakap, makan jamu untuk kesihatan dalaman and sampai sekarang dia tak paham apa yang mak dia maksudkan dengan kesihatan dalaman itu.
"saya dari KGMS dan saya datang ke rumah untuk bincangkan tentang hal anak puan."
Lilo kerut dahi. Dia yang dari depan tv tengok Inuyasha pun boleh tahu yang mak dia tengah kerut dahi sekarang ni tanda tak paham jugak. Mata memang husyuk tengok tv tapi telinga da sampai ke muka pintu untuk dengar perbualan mak dengan lelaki nama Aidan tu. Hahahahhahahahahaha. Kau memang la teruk wahai lilo. Lilo sambung pasang telinga lagi.
"anak saya dekat sekolah asrama ada masalah ke encik? Encik bercakap tentang anak saya yang mana satu ya? Lydia ke Leo?"
"oh tak tak." lelaki nama Aidan tu tersenyum kecil sebelum sambung. "saya nak bincang tentang anak puan yang bernama Lilo Nezmi. Is he around?" tanya Aidan.
Lilo angkat kening bila dia dengar lelaki yang nama Aidan tu sebut nama dia.
"errr." jelas Puan Fedora tak tahu nak bagi jawapan apa.
"kalau dia ada dekat rumah , boleh panggilkan dia sekejap? Saya nak berbual sedikit dengan dia. Mungkin puan pun boleh dengar sekali. Sebab ini berkaitan dengan masa depan anak puan."
"err, ni berkenaan dengan apa ye?" Puan Fedora masih tak nak panggil dia yang ada kat ruang tamu tu. "boleh saya tahu?"
Dia yang kat depan tv ni pun nak tahu jugak. Apa je la yang lelaki nama Aidan tu nak cakap pasal dia. Hati tetiba degup laju.
"macam yang saya cakap tadi. Saya dari KGMS. Jadi saya nak bincangkan tentang hal persekolahan anak puan yang bernama Lilo Nezmi. Err, eh sekejap." Lelaki tadi gelak sikit sebelum tengok kertas dekat tangan. "saya tak salah rumah kan? Puan memang ada anak bernama Lilo Nezmi kan?" tanya lelaki itu curious.
"ye ye. Tak salah rumah. Tapi... Err, kejap. Lilooo!!!" Puan Fedora dari muka pintu terus berteriak kuat. Hahahahah. Mak memang la, main selamba je teriak teriak macam tu walaupun ada tetamu datang rumah. "meh sini kejap." panggil Puan Fedora.
Lilo yang konon-kononnya husyuk tengok Inuyasha terus terpacul depan pintu sambil sengih-sengih lepas mak dia panggil "yep. Kenapa mak?" tanya Lilo pura-pura tak dengar perbualan mak dia tadi. Dia terus imbas lelaki depan mata dia ni atas bawah atas bawah.
"err," Puan Fedora masih tak tahu nak cakap macam mana dengan Lilo and siapa lelaki yang bernama Aidan tu.
Aidan pun nampak yang Puan Fedora macam tak tahu nak cakap macam mana dekat Lilo terus menyampuk lepas tu, "Nama saya Aidan. Saya dari KGMS dan saya nak bincangkan serba sedikit tentang hal persekolahan awak pada semester akan datang."
"Err." Lilo terkedu. Walaupun dia tahu yang nama orang yang dekat depan dia ni ialah Aidan dan dia datang dari KGMS macam yang dia curi curi dengar tadi, tapi dia still speechless and tak tahu nak buat reaksi apa.
"kita mungkin boleh duduk kejap dekat gazebo luar." ajak Aidan.
"oh, iya la." Setuju Lilo. Lepas tu Lilo dengan Aidan duduk berhadapan dekat gazebo yang terletak bersebelahan dengan kolam ikan tu sementara Puan Fedora masuk ke dalam rumah. Buat air kot. Tak pun hidang something untuk Aidan dekat depan mata dia ni. Mintak mintak mak goreng sikit nugget and buat milo ais. Dapat jugak dia sebat sepam dua nanti.
"Baiklah Lilo. Ni surat untuk awak." Lepas tu Aidan keluarkan surat dari dalam beg bimbit yang dibawanya dan hulur pada Lilo. Lilo kerling muka depan surat tu and tertera nama dia berserta alamat rumah dan juga ada lambang tulis KGMS berwarna maroon cerah di bahagian atas surat tu. Nampak macam urusan Paduka Baginda yang sulit yang pernah dia nampak pada surat tawaran MRSM Taiping and SEMASHUR yang abang and kakak dia pernah dapat. Dia bukak surat tu perlahan-lahan.
"nama saya Aidan. Macam yang saya cakap sebelum ni, saya dari KGMS. Saya dari King George Magic and Wizardry School."
Lilo terus berhenti bukak surat depan mata dia. "err apa?" dia pandang semula Aidan.
"saya dari King George Magic and Wizardry School. Salah satu sekolah ahli sihir terkemuka dekat dunia. Dan saya nak bagitahu bahawasanya, awak mendapat tawaran belajar di situ. "
Lilo terdiam sekejap sebelum gelak. "ni prank ke apa? This is not prank kan? You are not the guy from Fly FM atau Hot FM atau Bang Bang Boom kan? And lepas tu ada monyet besar keluar dari semak and cakap, anda terkena Bang Bang Boom!!"
Aidan pulak tergelak lepas tu. "of course not you silly. Saya cakap benda yang betul. Saya dari King George Magic and Wizardry School and sekarang ni saya hantar surat tawaran pada awak untuk maklumkan pada awak tentang hal hal belajar dan lain lain lagi."
Lilo tersengih lagi. "you are kidding right?" Lilo picing mata pada Aidan. "ni mesti Leo punya prank ni. Ha. Ha. Ha. Very funny Leo. Mana kamera tersembunyi? Dekat briefcase yang awak bawak tu ke?"
"awak memang la lawak Lilo. Tapi tak la selawak budak tahun lepas yang saya jumpa untuk bagitahu dia tentang KGMS. Apa - apa pun, bukak surat yang saya kasi awak tadi tu. And baca kuat sikit. Saya nak dengar jugak" Arah Aidan sambil tersenyum.
Lilo bukak surat tu and mula baca dengan nada sarkastik.
Lilo Nezmi.  
14 tahun. 
Selangor 
Dengan ini dimaklumkan bahawasanya awak, Lilo Nezmi diterima masuk belajar ke King George Magic and Wizardry school (KGMS) pada semester hadapan. Awak dikehendaki membuat lapor daftar hadir di KGMS  pada tarikh 2 januari 2008. Dilampirkan juga pada surat ini senarai keperluan buku dan keperluan asas bagi pelajar tahun satu di KGMS serta tiket kereta api.  
Yang benar 
Profesor Emma Sophia. 
"well said. Prank dibuat dengan baik sekali." balas Lilo yang masih tak percaya dengan apa yang dikatakan oleh surat itu.
“you are very persistent.” ulas Aidan.
“of course I am. I know Leo. Leo ialah abang yang keji dan nakal yang selalu buat prank pada saya. And I’m not gonna fall for this stupid prank. How much he pay you for this prank?”
Aidan tersenyum. “First, this is not a prank Mr. Lilo Nezmi. Second, you are a wizard. silalah terima hakikat. Tiga, I’m gonna show you something.”
Lilo picing mata tengok Aidan. Mamat depan mata aku ni panggil aku wizard?
keji gila. hahahaha.
“That gonna prove I’m a wizard. Also like you.”
“apa-apa je la.” gumam Lilo.
Aidan keluarkan something dari briefcase tu lagi.
Lilo tarik nafas pantas. “tongkat sakti?” Bentuk tongkat sakti tu seperti yang dia selalu nampak dalam movie Harry Potter. Bentuk baton panjang dan kurus berwarna hitam.
“iyap.” kata Aidan dengan nada bangga. “10 inci panjang. Dari batang pokok Silver Fir dan berteraskan bulu pelepah Burung Kasuari.”
“Impressive. Bentuk dia macam dalam cerita Harry Potter tu.” balas Lilo sarkastik.
“tengok ni.” Aidan hayun tongkat saktinya. “Ut Avis.” Kedengaran bunyi letupan sebelum keluar seekor burung dan terbang dari situ. Aidan sengih bangga pada Lilo.
Lilo da nganga mulut bila tengok apa yang Aidan buat. “is this real? wow. amazing gila!” Lilo memang la da nganga mulut semedang.
Aidan hayun tongkat sakti perlahan dan sebut “Florem.” Keluar bunga Ros dari hujung tongkat sakti Aidan. Aidan beri pada Lilo untuk budak lelaki itu tengok.
“err, macam mana awak buat semua ni?” Lilo belek-belek ros yang ada pada tangan dia tu.
“belajar dan berusaha keras di KGMS.”
Lilo pandang Aidan lagi. Susah dia nak percaya dekat mamat depan mata dia ni. Betul ke ahli sihir ni wujud? oh kamon. walaupun dia da nampak apa yang mamat Aidan ni buat depan mata dia, tapi dia still ragu-ragu dan tak percaya.
“ye. Saya tahu awak ada banyak soalan yang nak tanya pada saya. I can see very clearly from your eyes.” Aidan da sengih.
“of course I am!”


p/s
aku da buat sampai chapter 8 untuk cerita MAGIS ni. and dalam chapter 8 , akan ada watak Haikal and Zahid. hahah. tetiba je watak dorang ada. macam mana dorang ada sekali? well, kau tunggu je la. haha. kalau suka baca cerita ni, boleh la komen for improvement and ajak kawan2 lain baca sekali :D

Sunday, 22 November 2015

Mockingjay Part II #170


semalam , hari jumaat, aku tengok Mockingjay part II dekat IOI City Mall yang baru tu. dari hari khamis lagi aku da cek siap-siap waktu tayang Mockingjay Part II and jot down dekat buku nota aku. disebabkan hari jumaat aku takde kelas, aku dengan penuh riang ria , mandi dan bersiap-siap untuk tengok wayang.

kenapa aku nak sangat tengok Mockingjay ni? first sebab aku da baca novel dia. second, sebab aku nak tahu, sama tak yang movie dengan yang novel tu. tiga sebab aku da follow movie dia dari awal. so why not aku tonton movie dia sampai penghabisan kan?

jadi, apa pendapat aku tentang Mockingjay part II ni?

1) bagi aku, macam biasa la. bila novel di adaptasi kepada movie, mesti akan ada part yang dipotong dan sebagainya. termasuk jugak cerita Mockingjay ni. tapi yang aku paling bengkek ialah antara part yang dipotong tu , scene Johanna and Katniss pergi latihan ketenteraan sama-sama. aku rasa ini antara part yang menarik.

Johanna

2) dalam buku pun ada ditulis pasal cara Johanna kena seksa macam mana. tapi kat dalam movie, dia tak cerita la pulak sedangkan aku rasa tu antara highlight movie. haha, kau ni da jadi macam pengkiritik movie la pulak Shakry. bila aku tengok movie ni, aku baru perasan yang katniss ni macam slut. haha. Gale pun dia cium and Peeta pun dia cium jugak. dude, haha, gersangnya kau sampai semua orang kau cium. nasib baik dia tak cium Finnick. Kalau tak, Annie mesti da bunuh Katniss dulu.

Katniss

Gale

Peeta

3) Part paling sedih of course la masa Finnick mati. sobs. tak sempat nak honeymoon lama-lama bak kata Katniss. eh? aku ni da terspoil jalan cerita ke? HAHAHAHHAAH. ah, gasak. lantak siapa yang baca entry aku sekarang ni. padan muka korang. Bila aku baca novel, part adik Katniss, Primrose mati is one of the saddest part dalam novel tu. Tapi bila dalam movie, aku rasa tak sedih la pulak. pengarah macam tak pandai nak main emosi penonton. BOOO you pengarah. I hate you. ke aku je yang takde rasa sedih tu? tapi bila Finnick mati , aku rasa sedih la pulak. err. ke affection aku tu lebih kepada lelaki? eh? haha.

Finnick

jadi, secara keseluruhannya, aku bagi 3.5/5 untuk movie Mockingjay II ini. tak rugi pun untuk kau tengok. Cuma cerita ni agak kurang aksi sikit la, banyak main perasaan sikit je movie ni. Kalau nak dapat murah , kau guna la student card. HAHAHA. hanya boleh apply kepada student je la. aku dapat RM8.50 masa tengok movie ni walaupun movie ni baru keluar wayang. oh, aku tengok movie dengan siapa? selalunya aku tengok movie sesorang je kalau hari jumaat. kalau hari-hari lain, selalunya aku pergi tengok movie ramai-ramai lepas habis kelas petang dengan classmates. KOH KOH KOH.

sekian pendapat saya mengenai Mockingjay II. eh? sorry kalau ter spoil. haha. tapi ada ke yang layan Hunger Games macam aku ni? heh. apa-apa pun, selamat menonton dan selamat menjalani kehidupan riang ria raya pada hari esok.

adios amigos. babai. assalamualaikum! *lambai2*

p/s
hari ni aku pergi Year End Sale untuk buku dekat Maeps. Melayang 50 ringgit sebab aku beli Aksara, Eleanor and Park dan juga Tsukuru Tazaki tanpa Warna dna tahun tahun kembara. Damn you buku, why you are tempting me so much?


  


Wednesday, 30 September 2015

Wattpad #162

akhir-akhir ni, selain memikirkan tajuk FYP yang luar biasa, ataupun mengeluh tentang jerebu lalu tidak dapat berjogging , kononnya,HAHAHAHAHHAHAHAHA.  aku selalu bukak wattpad ni. WATTPAD  ni apa? well wattpad ni macam blog la kiranya tapi khas untuk depa yang nak post cerita atau novel atau cerita pendek atau cerpen or puisi or whatsoever dekat situ. first aku baca wattpad tahun 2012 macam tu kot. aku baca Cerpen yang bertajuk Gold Rush. cerita pasal seorang budak perempuan yang diminati oleh seorang lelaki daripada band remaja terkenal dekat US. ke UK? haha. tak ingat da. daripada cerita Gold Rush ni jugak aku tahu lagu Iris dari Sleeping With Sirens. KAH KAH KAH. loser gila kan aku. baru tahu lagu Iris padahal lagu tu da berabas femes berabad lamanya.

by the way, good thing pasal wattpad ni, dia boleh improve kan bahasa inggeris kau sebab most of cerita yang di post pada wattpad ialah di dalam bahasa inggeris. ada jugak dalam bahasa melayu tapi agak kurang la kalau nak berbanding dengan cerita bahasa inggeris. sebabnya orang malaysia lebih gemar untuk layan Penulisan2u daripada cerita yang ada dekat wattpad ini.

jadi, akhir-akhir ni aku selalu la jugak meluangkan masa membaca pelbagai cerita yang ada dekat wattpad ni. BM aku baca. BI pun aku baca jugak. kalau BM mostly aku baca dari penulis-penulis FIXI la seperti Hasrul Rizwan, Ariff , Nami ; penulis lejen , dan lain-lain lagi la. kalau BI pulak, aku more kepada random cerpen atau short story tapi mostly aku baca pasal cerpen yang agak homosapien yang homoseksual. antara cerita yang aku baca ialah, titik dua bertindih

1) College Life

College Life ni berkisarkan kepada Rayne yang datang dari Ireland untuk datang study dekat kolej yang ada dekat US nu ha and pada satu malam dia terlanggar seorang lelaki bernama Jesse Jackson yang kacak bergaya dekat koridor hostel. Jesse ni pulak ialah homophobic habis disebabkan zaman kanak-kanak dia yang agak misery. Jesse and Rayne ni menjadi rapat pada satu malam bila dorang main Truth or Dare dengan bebudak perempuan dekat hall kolej.

untuk bacaan selanjutnya, hanpa boleh klik link bawah ni.

@CollegeLife

2) One Last Chance

One Last Chance ialah sambungan kepada College Life di mana Rayne da menjadi seorang artis yang agak famous amos pada masa tu. kiranya most of USian kenal la dengan Rayne ni.  dia berjumpa kembali dengan Jesse dekat sebuah mansion untuk satu rancangan realiti TV yang akan keudara di US tapi dorang berdua memang la awkward habis bila berjumpa. KOH KOH KOH. apa yang jadi sebenarnya masa zaman college life dorang sampai boleh jadi awkward habis?

Tapi sayangnya, penulis cerita One Last Chance & College Life iaitu Giovannie Storm stop kan cerita tu separuh jalan je. sedih :(  apa apa pun, it is really good storyline!

@OneLastChance

3) Roommates

macam tajuk dia,cerita ini berkisarkan Owen iaitu budak inesen yang baru nak start freshmen year dekat sebuah kolej ni. and roommate dia pada freshmen year unexpectedly ialah Hunter Cole, pemain hoki ais yang sangat femes amos masa zaman high school dia. and most of atlet memang sangat hottie habis termasuk la si Hunter Cole ni. lean fit, macho and bergaya. Macam yang korang boleh jangkakan, Owen yang inesen itu suka pada Hunter Cole dan keadaan menjadi awkward bila Owen accidently ternampak something dekat bilik persalinan sukan......

@Rommates

siapa-siapa yang nak baca cerita Malay pulak, boleh try baca cerita Hasrul Rizwan. it's not story pasal homosapien yang homoseksual pun tapi jalan cerita dia memang la barabas cool gila. by the way,Hasrul Rizwan ialah penulis novel Murtad, Tuhan dan juga Qisas yang femes amos di Fixi itu.

@BudakHostelOtaknyaSewel

siapa-siapa yang nak mengenang zaman asrama ke apa ke, boleh la baca cerita ni. KAH KAH KAH. wa cakap lu, memang la terbaik gila woi!

okay la,aku nak tidur dulu. mengantuk amat. esok ada kelas Reka Bentuk jam 8 pagi. selamat malam. adios amigos. assalamualaikum.

p/s
tajuk FYP aku, pada asalnya aku nak buat pasal Dark Tourism tapi cancel pada saat-saat akhir. last-last aku rasa nanti aku buat FYP pasal Lost World Of Tambun. KAH KAH KAH. kalau korang nampak budak pass questionnaire tu, aku la tu. :P

Monday, 29 June 2015

Paper Towns / John Green #149

Volume 29
Chapter 6
Page 15
Paragraph 01 : 04
Tittle : Paper Towns / John Green
Music : Nokhtah Cinta [ Hafiz ]

baru-baru ni aku ada baca buku Paper Towns ni. bagi aku cerita dia memang menarik gila. jalan cerita tersangat la awesome barabas! mengisahkan dua orang budak yang duduk berjiran semenjak sekian lama. Margo Roth Spigelmen dan jugak Quentin Jacobsen. Margo ni jenis budak perempuan yang hottie gila dekay sekolah. berpakwe dengan budak ragbi and berkawan dengan bebudak cantik semua la. at the same time, dia jugak pandai, budak rebel dan suka lari dari rumah dan juga suka buat kerja gila ; salah satunya ialah balut 200 rumah di Jefferson Park dengan tisu gulung dalam satu malam.

Quentin Jacobsen pulak seorang budak lelaki tipikal yang ada dua orang kawan yang super gila-gila iaitu Radar dan jugak Ben. actually Quentin ni pun quite gila cuma yeah, watak dia sama je macam watak tipikal budak lelaki. seorang yang tidak berani cuba benda baru. datang ke sekolah - lepak dengan kawan - masuk kelas - balik sekolah dan menuju ke rumah - main game - study - dan - kemudian - buat - rutin - yang - sama.

most likely about, aku rasa most of kids and teens dekat serata dunia buat benda yang sama macam Quentin Jacobsen tu buat and termasuk la aku jugak. hari-hari pergi sekolah, belajar untuk exam, jumpa kawan, balik dan rutin itu tak pernah hilang malah berturutan. bila aku kenal dengan Margo ni, aku rasa dia ni memang la wanita high school yang super gorjes! hahaa. idea si Margo ni untuk jalani hidup dia memang tersangat la awesome dan super coolio.

Quentin Jacobsen ni pulak minat dekat Margo dalam diam-diam. ada satu malam tu, si Margo ni ajak Quentin buat kerja gila yang memang tersangat gila. letak ikan dalam kereta orang la, cukur kening la, pecah masuk bilik orang yang buat seks la, pecah masuk SeaWorld and macam-macam lagi. and esoknya Margo seperti biasa menghilangkan diri dengan membuat kerja gila yang lain. Quentin pulak yang lepas habiskan satu malam dengan Margo kesayangan berasa tanggungjawab untuk mencarik Margo semula. and Margo tinggalkan klu pada Quentin untuk jejak dia semula....

apa apa pun, Paper Towns ni ditulis oleh John Green which is yang femes amos dengan cerita The Fault in Our Star. and to be exact, Paper Towns jugak akan keluar wayang this Julai 2015!! yiippyyy. tak sabar nak tengok Margo aku yang cantik itu. KOH KOH KOH.


Watak Margo Roth Spigelmen yang gila dipegang oleh si model cantik Cara Delevingne and watak Quentin Jacobsen dipegang oleh Nat Wolff yang jugak berlakon dalam cerita The Fault in Our Star sebagai Isaac ; kawan baik kepada Augustus. 


Nat Wolff


Cara Delevingne

Marilah kita beramai-ramai tunggu Julai 2015 untuk tonton bersama sama movie Paper Towns :)

p/s
Taman Negara bawak banyak kenangan kat aku. :') oh, jangan lupa jugak baca Remaja chapter 17 ye :)





Friday, 15 May 2015

Nami Cob Nobbler #141

Volume 15.
Chapter 5.
Page 15.
Paragraph 01 : 32.
Tittle : Nami Cob Nobbler
Music : The Boys [ Girls Generation ]

kau pernah dengar nama Nami Cob Nobbler? kau pernah? kau pernah? kau pernah? *tunjuk kanan kiri depan belakang.*

well, kalau siapa yang baca buku-buku malay undergorund ni, might be korang pernah dengar nama Nami. pernah dengar ke? ke tak pernah? ke pernah? hahaha. k, yang tu aku tak sure, cuma kali ni aku nak share betapa ohsomenya buku-buku yang dia tulis and aku rasa , kau kau kau dan kau *tunjuk semua orang ; sekali lagi* patut baca. KOH KOH KOH.

AWEK CHUCK TAYLOR

ni buku pertama yang aku baca dari Nami. Awek Chuck Taylor. buku dia ni sangat-sangat la pemes gila sampai da dibuat teater and aku rasa kalau aku ulang baca sampai beriban kali pun, aku tetap tak bosan jugak. and setiap kali orang tanya aku, what kind of buku yang dorang patut baca and buku mana yang best, first of all, aku akan suggest kan buku Nami ni. and lepas tu aku mesti akan bagi amaran.

"bila da habis baca buku ni, jangan terpengaruh dengan gaya cakap dalam buku tu."

selalunya , apa yang kita baca, kebiasaannya akan mempengaruhi kita dalam masa beberapa hari. jadi, lepas tu mula kau berfucking nak meniru gaya-gaya and ayat dalam buku tu seolah-olah kau la watak dalam novel tu. feeling macam watak utama. KAH KAH KAH. ;3 aku la salah seorangnya tu.

well, apa yang seronoknya pasal Awek Chuck Taylor ni sampai kau duk sibuk nak suggestkan kat orang untuk baca. well, bagi aku bila aku baca Awek Chucj Taylor ni, ianya seolah-olah membuka mata kau kepada kehidupan dalam perspektif yang berlainan. selalunya novel yang kita baca ialah novel cintan cintun tangkap air mata and kalau tak perempuan tu curang, kena kawen paksa, kena buli dek suami sebab kawen kontrak, itu adalah tidak sah, well, tipikal novel malaysia adalah macam tu. HAHAHAHAHAHAH. kau terima je la kenyataan yang novel Malaysia kebanyakannya memang sebegitu rupa.

selain dari Awek Chuck Taylor ini ialah kisah benar yang memang trang tang tang berkenaan 3 orang manusia, buku ni jugak guna bahasa santai nak mampus sampai aku pun selalu terpengaruh dengan gaya penulisan seperti itu dan mengaplikasikannya pada gaya penulisan ASRAMA dan REMAJA aku. tapi mesti la, gaya Nami tulis lagi power barabas. haha.

bila baca Awek Chuck Taylor, tetiba kau mesti mengenang memori. sebab dalam cerita Awek Chuck Taylor, dorang masih berhubung antara satu sama lain menggunakan MESPES dan bukannya Facebook macam budak-budak zaman sekarang ni. budak-budak batch aku tahu la MESPES tu apa. haha. budak-budak muda yang baca blog aku ni, memang tak ah depa ni tahu MESPES ni apa. kalau yang old skool yang baca blog aku pun, aku ragu-ragu sama ada angpa ni tahu ke dok, what is MESPES. HAHAHA. poyo gila ayat Sharky. mari tampa dia beramai-ramai dengan kadar kelajuan cahaya. ye la, zaman korang kan guna YM ataupun guna MIRC.

nak tahu lebih lanjut buku ni, boleh la beli kat mana-mana kedai buku and carik la Lejen Press dan carik Awek Chuck Taylor di bawah nama penulis, Nami Cob Nobbler. buku yang super best. aku bagi 10 bintang! hahaha, cuma larat je la tak dapat tengok teater dia. sobs.

Nama buku : Awek Chuck Taylor
Harga : 20 runggit
Penerbit : Lejen Press

BAU SEMANGAT ANAK MUDA

Bau Semangat Anak Muda atau nama inggerisnya Smells Like Teen Spirit / Nirvana *aku rasa dari situ la agaknya Nami dapat idea nak buat tajuk buku ni* well, bila aku baca buku Nami, mostly Nami memang banyak letak tajuk-tajuk lagu yang agak grundge. KAH KAH KAH. kadang-kadang tajuk lagu Germany pun mamat ni ada letak menandakan yang mamat ni memang truly universal pendengar lagu sepanjang zaman.

basically, Bau Semangat Anak Muda ialah pasal muzik - friendship and budak bingai yang terlalu malu nak luahkan perasaan cinta. HEH. siapa-siapa yang suka pasal band and budak-budak yang sukakan muzik, well,this book sesuai untuk kau. gaya penulisan dia pun santai je and bila kau baca, eh? da nak habis? apa yang aku perasan, watak-watak utama dalam novel Nami ni, mostly ada karakter yang lebih kurang sama which is ada masalah nak luah perasaan cinta dekat manusia. and novel dia selalu pasal life sesorang manusia. Nami pernah cakap yang kita semua ni pergi ke sekolah seperti produk yang dihasilkan dari sebuah kilang je. KOH KOH KOH. lebih lanjut? dalam Bau Semangat Anak Muda. hiks

Nama buku : Bau Semangat Anak Muda
Harga : 20 ringgit
Penerbit : Lejen Press

LELAKI EKSISTENSIAL

kalau siapa suka falsafah, boleh la baca buku ni. aku yang macam blur-blur pasal falsafah agak tak berapa suka dengan buku ni. sebab isi dia agak berat bagi aku. In the other hand. kawan aku suka pulak dengan buku ni. well, masing-masing ada taste dia sendiri kan terhadap sesuatu buku? 

buku ni menarik sebab falsafah yang Nami bawak memang bukak pandangan mata orang. pasal life, pasal kehidupan orang sekeliling, pasal perempuan,pasal Malaysia, pasal Pasce DEB, pasal Ekonomi, pasal Datuk dan Politik dan sebagainya. hahaha. kalau kau seorang manusia yang sukakan pembacaan isme dan isme seperti Komunisme ke Confiousme ke apa ke -,- well, this buku sesuai la dengan kau.

oh, macam dalam cerita Awek Chuck Taylor, watak dia ialah Hafiz. dalam cerita Bau Semangat Anak Muda, watak dia ialah Nizam. tapi nama watak dalam buku Lelaki Eksistensial ni tak disebut la pulak. koh koh koh. dia lebih dikenali dengan nama ; Lelaki yang berasal dari mana-mana sahaja. alien sangat :3 , oh dalam buku ni ada scene lucah. aku  berasa malu lagi segan dan aku selalu menutup mata sahaja bila membacanya. HAHAHAHAHAHA. 

Tajuk buku : Lelaki Eksistensial
Harga Buku : 20 ringgit
Penerbit : Lejen Press


Kau suka travel? 

well, buku ni sesuai untuk kau. yang tak suka travel pun, sesuai jugak untuk kau. bila aku baca buku ni, perghh, aku rasa macam nak jelajah satu malaysia. tapi malangnya mak aku tak bagi sentuh kereta ayah aku atas peristiwa aku sagat kereta *KAH KAH KAH* dan aku pun da lama tak membawa kereta, harapan yang nak feeling macam dalam cerita Rokok Nan Sebatang hanyalah tinggal angan-angan mat jenin di petang hari.

like sheriously, bila aku baca buku ni, memang la aku nak pergi setiap negeri kat Malaysia ni lepas tu carik makanan yang sedap gila barabas sampai nak muntah bila makan. setting dia ialah negeri-negeri dekat Malaysia dan jugak Singapura. well, watak utama dalam cerita Lelaki Eksistensial tu, ada jugak featured dalam buku ni and finally , nama dia ada disebut la. seperti biasa, asal kewujudan dia adalah ; Lelaki yang berasal dari mana-mana. 

ending dia agak sedih dan aku rasa, ah babi apesal macam sial dia punya ending. pastu aku rasa butthurt dan merasakan cerita Rokok Nan Sebatang adalah tidak adil. KAH KAH KAH. sekati aku je nak cakap novel tu tak adil la apa la. feeling jadi Awang Sariyan pulak aku ni. one of my favourite buku selepas Awek Chuck Taylor. hiks. 

Tajuk buku : Rokok Nan Sebatang
Harga : 20 ringgit
Penerbit : Lejen Press

ENAM DARJAH

#EnamDarjah

Nama watak dalam novel tu ialah Puspa '; Lelaki Eksistensial, Bunga Ramona ; Rokok Nan Sebatang. Wan ; Lelaki Eksistensial, Hafiz ; Awek Chuck Taylor, Nizam ; Bau Semangat Anak Muda dan jugak Faris ; (aku tak ingat tajuk novel ni sebab aku tak baca novel yang Faris ni)

#EnamDarjah ni ialah watak-watak gabungan dari novel-novel Nami yang sebelum ni. sebenarnya lagi tepat, novel ni ialah sambungan kepada kisah Rokok Nan Sebatang. tentang bagaimana kisah kematian seseorang tu boleh effect kehidupan kau, haha. aku tak tahu nak ulas panjang pasal #EnamDarjah ni sebab cerita dia macam kompleks sikit. 

kau nak tahu pasal #EnamDarjah ni , kau baca je la sendiri. KOH KOH KOH.

ada lagi satu novel Nami yang aku baca, aku baru beli kat Pesta Buku hari tu, tapi tetiba aku rasa malas pulak nak menulis lagi. her her. cukup la penulisan aku pasal si Nami dan novel yang dia tulis. aku rasa, gaya penulisan aku banyak dipengaruhi oleh Nami dan novel-novelnya. tapi aku punya sendu la sikit kalau nak banding dengan Nami. sebab bagi aku, apa yang Nami tulis very selamba and his idea about life memang la sangat da bomb and superb. dan ye, tanpa kau sedar, sebenarnya penulisan Nami ni lebih kepada mengkritik Malaysia dan adab Melayu yang entah apa-apa. not like, dia condemn Melayu and Malaysia, tapi dia condemn lifestyle orang Malaysia yang entah apa-apa. 

haha, kau suka membaca? 

well, grab buku-buku Nami pun quite cool actually. kau boelh try dapatkan novel-novel dia dekat MPH atau mana-mana kedai buku la. and kadang-kadang Lejen and Fixi pun ada buat jelajah dorang dekat sekitar Malaysia. cuma pesanan je la, bila da baca buku-buku Nami tu, jangan terpengaruh dengan gaya bahasa dia pulak. HAHAHAHAHHAHA.

k, rakan rakan sekalian, gua mahu masuk tidur dulu. kamar memanggilku. adios amigos. selamat membaca dan selamat malam. tata.

p/s

Tuper Iroo : by the way, ang buat apa? busy...

aku : Tak la busy mana pun. tapi buat something la. dan selainnya , menahan diri dari whatsapp kau. tapi gagal sama sekali. HAHAHAHAHAHAHAH




haih, takkan orang nak study gua nak kacau dop :3 tapi terhantar jugak wasap kat Tuper Iroo dengan menggunakan alasan bosan. padahal si Sharky rindu -,- 



Saturday, 5 April 2014

Kacau oleh Ariff Adly #BukuFixi #84

Kacau by Ariff Adly.


sejujurnya aku katakan *ayat nak skema nak mampus* buku ni agak best la jugak. imaginasi nak tulis cerita ni mesti tinggi kan? ehehe, clap clap clap for the writer sebab mampu tulis cerita macam ni. buku ni aku beli dekat Alamanda, Putrajaya. at first , aku ingat nak beli Joyland and Lautan di Hujung Lorong by Fixi Verso, tapi memandangkan aku tak cukup duit jadi aku beli satu je la masa tu. lepas hati bercanda riang bergaduh-gaduh manja *ayat tak boleh belah, again -,-* aku decide nak beli buku ni walaupun Diary of Wimpy Kid nampak menggiurkan jugak. KAH!

1) cerita ni pasal apa?

well, cerita ni pasal hantu actually. dorang, watak-watak utama dalam Kacau ni main spirit of the coin and seru hantu untuk datang. well, rules biasa spirit of the coin, kau tak boleh takut macam babi and tak boleh lepaskan jari pada siling walaupun apa-apa yang terjadi even ada earthquake sekalipun. seems very hiperbola gila, tapi tu la kenyataan dia. HAHAHAHAHHAHAHAAHAHAHAHAHAH. cerita ni jadi makin best bila salah seorang yang main spirit of the coin tu kena rasuk tak lama lepas tu and mati dalam keadaan yang ngeri bila budak yang kena rasuk tu sampai rumah. mati dia memang ngeri gila babi macam kematian dalam cerita Final Destinantion tu.

"okay, badan dia calar balar. bedah siasat kata dia sendiri yang buat sebab cuma darah dia je yang ada kat kuku...." Amat terdiam, seperti ada lagi yang hendak dikatakan. dia sedang ragu-ragu. "aku tak tahu macam mana nak cakap..." ujarnya lagi. "her friends said dia tergantung upside down,. dia ikat dua dua kaki dia pakai dawai pagar. punca kematian bukan sebab tergantung tu, tapi sebab hilang banyak darah. I dont know. tapi.... dia belah sendiri perut dia. Housemate dia kata...."

nak baca lebih-lebih, kau beli la sendiri. HAHAHAHAHHAHAHA.

2) cerita ni ada mengarut-ngarut tak?

well, ada la. semua cerita hantu dekat malaysia ni ada part mengarut ngarut dia. cerita hantu yang real ke dalam movie ke dalam cerpen ke dalam novel ke, semua ada kisah entah apa-apa dia. dalam cerita ni pun ada jugak. lagi-lagi part hujung. HAHAHAHAHHAHAHA. aku punya la -,- dus, memang luar biasa imaginasi budak ni. tapi still tahap mengarut dia tu ada bawak side effect seperti bulu roma naik dan pada masa yang sama kau kerut dahi sebab, what the fuck? hahahahahhaha.

3) sesuai tak untuk semua golongan umur novel ini?

KAH! bagi aku semua buku fixi sesuai untuk diberi kepada 18 tahun dan ke atas sehingga usia umur 35 tahun je. *sampai umur 50 tahun kalau orang tu sporting* salah satu sebabnya adalah buku fixi memang selalu ada scene lucah-lucah. ah, normal la untuk kau baca sebab kau da besar. that is why aku kata, umur 18 tahun dan ke atas je sesuai untuk baca. bawah 18 is a big no no. kenapa aku cakap sampai umur 35 tahun je? sebab kalau kau bagi mak kau atau ayah kau *depends kat ayah masing-masing la. KAH KAH KAH! sebab bapak aku pernah layan ANTM and Desperate Housewives dulu* sure mak kau akan berkerut dahi pastu melenting dekat kau.

"kau baca buku apa ni?"

4) recommended tak untuk beli buku ni?

bagi aku, kau beli je la buku ni. bukannya tak best. seronok la jugak. :) boleh mengisi masa lapang and actually buku ni ada pengajaran dia tersendiri lagi lagi kat bahagian at the end of the book. sumpah cool gila. bila kau baca part tu, kau akan tersentap gila babi. HEEE. tapi aku tak tahu la kalau orang lain baca, well, setiap orang ada preference masing-masing. akan ada orang kata best. akan ada orang kata tak best!

5) dekat mana boleh beli buku ni?

kau boleh dapatkan buku ni dekat MPH atau popular atau Konikuniya. tapi paling best is MPH la. kino dengan popular agak kurang dengan buku melayu. aku paling suka pergi MPH Mid Valley sebab ada banyak variety of book. apa -apa pun, dekat mana-mana cawangan MPH pun ada buku-buku fixi ni. kalau untuk pelajar uni, mostly fixi ada buat jelajah fixi and korang boleh dapatkan 3 buku fixi dengan harga 50 MYR je. tak pun, kau tunggu je la Pesta Buku nanti dekat PWTC. :)  fixi tak nak kasi apa-apa ke aku promot kaw kaw ni. HAHAHAHHAHAHAHAHA.

6) details about the book pleaseeeee

TAJUK BUKU : KACAU
PENULIS : ARIFF ADLY
NAMA TWITTER UNTUK KAU KACAU : @kiddkiid
PENERBIT : BUKU FIXI
HARGA : RM19.90
TAHUN TERBIT : FEBRUARI 2014

jadi, happy reading semua!!! dan selamat membaca! buat yang tengah cuti mid sem kat rumah tu, apa lagi, pi la berjimba sakan kat luar ataupun pi jelajah dunia sana sini. siapa nak keluar lepak, ajak-ajak la aku sekali ye :) tapi area klang valley je la. heh.


p/s
agak-agaknya, bila pulak cerita aku boleh diterbitkan macam ni agaknya ye? HAHAHAHAHHAHAHAHAHA