Nuffnang

Thursday 16 July 2015

Raya #150

well, raya akan datang dalam masa beberapa hari je lagi. (berdasarkan waktu and tarikh aku sedang menulis sekarang ni la ). actually, aku tak la suka raya sangat. ada jugak part yang aku suka raya seperti dapat duit raya yang berjuta lemon serta boleh makan non stop sampai kenyang gila barabas ataupun pakai baju raya yang baru. ye, saya memang suka makan banyak banyak sampai jadi debab. but who cares? suka hati aku la nak jadi debab ke apa ke, asalkan aku puas hati sebab dapat makan banyak. .

berbalik kepada kisah hari raya, ada beberapa sebab kenapa aku tak suka raya. kadang-kadang aku rasa ianya sangat annoying sampai aku nak kasi bitch slap ataupun free kick secara berjemaah. aku tak tahu la kalau all those situation ni apply pada aku je ke apa ke, tapi aku rasa ramai je yang alami perkara ni macam apa yang aku alami.

1) zaman aku sekolah dulu, bila raya rumah sepupu sepapat, mesti akan ada makcik and pakcik yang mula compare kan anak masing-masing macam lembu dekat dalam kandang. masing-masing akan buat perbandingan, lembu siapa yang paling bergaya and power sekali? dalam kes hari raya ini, lembu itu ialah anak-anak yang masih bersekolah.

contoh soalan, dapat berapa A masa exam?

tak pun,

dapat number berapa masa peperiksaan?

tak pun,

eh, final exam macam mana? ada gagal?

anak makcik.... bla bla bla bla bla. annoying gila babi aku rasa soalan-soalan yang keluar dari mulut pakcik and makcik aku. aku memang la ada alahan kepada soalan-soalan tersebut. like sheriously dude? kau tahu tak soalan-soalan itu agak menjengkelkan setiap kali berjumpa. well, most likely about, kitorang akan berjumpa (kitorang yang aku maksudkan ini ialah aku dan pakcik serta makcik-makcik yang annoying) hanya masa kenduri kawen atau Hari Raya Aidilfitri sahaja. selalunya aku akan menghindarkan diri dari menghadiri majlis kenduri kawen ni. gila intorvert aku ni. HAHAHAHAHAHAH. jadi, kebiasaannya, aku dan mereka-mereka ini hanya bertemu sekali setahun dan dalam masa sekali setahun itu pun, hanya mengambil masa tak sampai satu jam pun. jadi, dalam masa satu jam perjumpaan dalam masa setahun tu jugak la soalan-soalan annoying yang supper annpying akan keluar dari mulut-mulut pakcik and makcik annoying yang akan membandingkan anak-anak dorang antara satu sama lain macam membandingkan lembu-lembu mana yang makan rumput paling sihat di dunia. Lebih mengharukan kalau kau ada sepupu sepapat yang sama umur. =,=, sah! lagi banyak kau dibandingkan. and kalau tak banggakan anak sendiri memang tak sah. foine foine foine, aku tahu la tugas mak bapak ialah banggakan anak masing-masing tapi da kalau anak kau tak cakap apa-apa and kau pulak nak lebih sudu dari kuah, tak ke rasa macam nak... blerghh. can I throw you into the hell? ini ke sebab kau nak berjumpa pada waktu raya? tanya pasal result exam? tanya pasal gred? banyak lagi topik perbualan yang kau boleh borakkan dengan orang lain selain dari tanya pasal result exam atau berapa A kau dapat masa peperiksaan serta membandingkan lembu kau dengan aku. kau boleh tanya pasal , eh sihat? duit raya nak berapa tahun ni? nak duit raya warna apa tahun ni? bla bla bla. and of course, soalan tentang gred, perbandingan lembu kau dengan aku, ianya amat tidak perlu sama sekali.

2) ianya agak annoying bila setiap kali raya, dorang akan tanya, eh? tahun ni amik PMR ye? eh? tahun ni amik SPM ye? dude, aku da 19 tahun or 20 tahun kot tahun ni. kau boleh tanya lagi aku nak PMR ke SPM ke. aku tahu la aku kelihatan seperti Fairy God Father yang awet muda tapi tak perlu la keluar soalan annoying, eh, tahun ni amik SPM ye? belajar elok-elok ye.

yang lebih annoying, bila dia tanya soalan tu setiap kali hari raya menjelang. nampak sangat aku ni tak popular di kalangan sepupu sepapat . KAH KAH KAH. tak pun, dia keliru tengok aku yang awet muda, sebab tu diaa tanya pasal SPM la PMR la apa la setiap kali raya. nak cakap pakcik and makcik aku ada alzhemeir, macam kejam pulak. tapi hakikatnya mereka memang begitu,
ALZHEMEIR.
jadi jangan la salahkan aku atau remaja masa kini kalau kitorang rasa makcik and pakcik zaman sekarang agak annoying tahap lembu kena bakar. lagi sadis sebenarnya, umur aku dengan umur anak dorang adalah sebaya.

3) bila masuk universiti, (bila pakcik dan makcik akhirnya sedar yang aku da habis SPM pun) mula bandingkan lagi anak-anak dia dengan aku. ah, kes banding membandingkan lembu serta lembu sekalian memang tak pernah habis. soalan yang aku rasa paling annoying ialah titik dua bertindih ,

"amik kos apa?"

and aku selalu cakap.

"$&&%$!@I." pendek. skema. rigid. tepat. padat.

dan selepas tu, dari riak muka pakcik and makcik aku, nak je aku simbah asid. apa salahnya la wahai madafakah kalau aku amik jurusan yang berkaitan dengan ^$#@!O) sekali pun. nak je aku bom muka dorang tu. lepas tu mula cakap pasal anak dorang amik medic la engineering la apa la. pastu aku julingkan mata depan dorang and aku cakap kat dorang , I - DONT - CARE

tipu.

pernah ada satu kali, pakcik aku cakap kat aku.

"kenapa amik ^&#@#(^#$a. apa je la peluang pekerjaan yang ada lepas da grad nanti?"

aku diam je sebab malas nak cakap apa-apa padahal anak dia bukan lah bagus mana pun. aku paling benci pakcik dan makcik yang suka sangat bandingkan aku dengan kembu lembu dorang pastu pandang jengkel kat aku padahal lembu kau bukan la bagus mana pun. tapi disebabkan aku ni kan baik budaknya, pekerti mulia. tidak melawan kata, jadi aku diamkan je la kata-kata pakcik dan makcik aku yang suka pandang rendah orang lain sebab tak sama macam anak dorang yang amik kos medic and engineering.

pastu mula nak bandingkan pointer lembu kau dengan aku.

"oh anak makcik amik engine. sebab tu pointer dia rendah. subjek dia memang susah"

salah.

pointer anak kau rendah sebab anak kau malas nak belajar. da anak kau memang malas nak belajar , lepas tu salahkan subjek yang susah pulak bila dapat pointer rendah. da tu kenapa ada orang lulus and kenapa ada orang yang gagal? obviously, yang lulus itu sebab dia dapat jawab soalan exam dengan kadar yang okay lagi gemilang dan terbilang. yang gagal tu sah sah la dia tak dapat jawab soalan exam dengan kadar yang okay lagi gemilang dan terbilang. ada perbezaan bukan antara orang yang lulus dan gagal?

jadi, macam mana ada orang lulus? macam mana ada orang gagal? macam mana ada orang yang dapat pointer tinggi? macam mana ada orang dapat pointer rendah. study smart. jadi jangan salahkan subjek and course perngajian yang susah kalau kau yang tak jawab exam dengan bersungguh and dapat pointer rendah.

4) it's not like aku ni pembenci tegar hari raya dan pembenci kepada makcik makcik dan pakcik aku. aku suka je dengan dorang lagi lagi part dapat duit raya. aku sayang je semua. sayang bila dorang kasi duit raya la and lagi best bila dapat mercun tambahan berupa mercun naga dan mercun double mancis and bukan semuanya teruk belaka. ada je yang okay and tak condemn pun dengan apa yang kau buat, course apa yang kau amik serta tak bandingkan pun sepupu sepapat sekalian dengan anak-anak dorang. well, ini adalah ciri-ciri makcik dan pakcik yang disayangi. suka saya ingatkan bahawa pakcik dan makcik sebegini la orang yang sanak saudara amat suka benar berbanding dengan pakcik and makcik yang jelek dan suka bandingkan anak anak dorang itu.

annoying dan menggelikan.

sekian ucapan hari raya dari saya. maaf zahir dan batin buat anda semua. mintak ampun dan maaf kalau ada entry yang entah apa-apa dan memerengkan kepala otak korang. KAH KAH KAH. sesungguhnya saya manusia yang pacal lagi hina. sekian.

Assalamualaikum.

p/s
aku nak duit raya dari hangpa boleh tak? hahaha. aku student kot. we need monay compare to baby! sila komen jika anda rasa entry ini ada kena mengena dengan anda.


11 comments:

  1. Salam aidilfitri maaf zahir batin shark..

    Sama la mcm sy jugak..asal blk kg..sure soklan fav diaorg..
    Ko nie bile kawen??
    Dh ade calon??
    Kawen best tau..hahahaa
    Rasa nk melempang jek time tu
    Hopefuly this year tkde la sok lan tu lg

    P/s : meh cni amek duit raya ngan abg..hehe

    ReplyDelete
  2. Seriouslah you baru 19/20 tahun ni... Ingat dah 22 camtu. Sedih pulak. Eh.
    Btw selamat hari raya Shark. Lepas habis raya, sambung remaja lagi okay hehe

    ReplyDelete
  3. nk cri geng kt sini blh? umur aku 25, wssp aku 0175569626, admin jngn mrh arr, borink giler nieh

    ReplyDelete
  4. Meh dtg beraya ke rmh aku di klang/shah alam.. blh dpt duit raya nnti.

    ReplyDelete
  5. nasib baik pakcik makcik aku tak tanya soalan camtu...diaorg cuma tanya cukup tak solat tu??? * bunyi petir...hahaha...terus aku krik krik krik di situ...btw selamat hari raya shark...

    ReplyDelete
  6. wahwahh. Haha, selamat hari raya sharkko..

    ReplyDelete
  7. Happy Eid Shark..SHR-MZB..btw tazabar tunggu next chapter Remaja..

    ReplyDelete
  8. SELAMAT HARI RAYA SHARKY !
    Baru perasan aku tak wish lagi. Padahal dah lalu berkali kat blog kau ni.

    ReplyDelete
  9. SELAMAT HARI RAYA SHARKY !
    Baru perasan aku tak wish lagi. Padahal dah lalu berkali kat blog kau ni.

    ReplyDelete
  10. SELAMAT HARI RAYA SHARKY !
    Baru perasan aku tak wish lagi. Padahal dah lalu berkali kat blog kau ni.

    ReplyDelete

Kalau rasa entry ni best, boleh komen :)